Nasza szkoła przystąpiła do programu Polskiej Akcji Humanitarnej „Szkoła globalna”
Program ma rozbudzić wśród uczniów zainteresowanie tematyką globalną i pomóc nauczycielom w podjęciu tej tematyki w szkole. Dzięki temu tematyka globalna staje się częścią rzeczywistości szkolnej i etosu szkoły.
Szkoła Globalna pomaga dostrzec, jak niewielkie zmiany w codziennym funkcjonowaniu szkół mogą mieć pozytywny wpływ na życie w krajach biedniejszych.
Pogram obejmuje trzy główne tematy: prawa człowieka w wymiarze globalnym, sprawiedliwy handel i zmianę klimatu.
Kraje uczestniczące w programie: Austria, Czechy, Malta, Polska, Słowacja, Wielka Brytania oraz partner z globalnego Południa - Tajlandia.
W naszym gimnazjum program realizujš klasy drugie pod kierunkiem p. Bogusławy Rejowskiej.
Działania w ramach programu angażują uczniów w proces uczenia się poprzez pracę opartą na trzech krokach:
• Nauka. Działania pomagają uczniom dostrzec wagę spraw globalnych i zrozumieć, w jaki sposób ich zaangażowanie może pozytywnie wpłynšć na zmniejszenie ubóstwa na świecie.
• Badanie. Uczniowie używają narzędzia Badanie wpływu szkoły na sprawy globalne do sprawdzenia, w jakim stopniu ich szkoła przyczynia się do pomocy najbiedniejszym ludziom na świecie.
• Akcja. Wykorzystując rezultaty Badania, uczniowie wybierają wyzwanie dla swojej szkoły. Wypracowują plan działania, wprowadzają go w życie, a następnie analizują jego wpływ.
Na każdy z trzech kroków składa się wachlarz działań do wyboru. Wspierajš one przede wszystkim kształtowanie umiejętności i mogą być użyte wraz z całą gamą zagadnień globalnych. Można je wykorzystać we wszystkich grupach wiekowych.
W listopadzie uczniowie zapoznali się z programem, rozpoczęli zajęcia na temat praw człowieka, zaś na geografii podjęto problem rolnictwa Krajów Południa a co za tym idzie problemu niedożywienia, głodu i ubóstwa.
Więcej informacji na stronie:
www.globalactionschools.org
JAK REALIZUJEMY "SZKOŁĘ GLOBALNĄ
W naszej szkole rozpoczęliśmy realizować projekt pt. Szkoła Globalna w którym biorą udział też inne szkoły. W pierwszym dniu oglądaliśmy film przedstawiający program Szkoły Globalnej, aby zapoznać się z problematyką tego projektu.
Następnie zostaliśmy podzieleni na grupy, w których opracowaliśmy metodą metaplanu plakaty o rolnictwie w Afryce i omawialiśmy je.
ROLNICTWO KRAJÓW POŁUDNIA:
Jak jest?
1. Niekorzystne warunki przyrodnicze (susze, plagi owadów lub gryzoni, duże obszary nieużytków: pustynie, puszcze, lasy)
2. Brak nowoczesnych maszyn,
3. Prymitywne rolnictwo- mało wydajne, nie zaspokajające potrzeb ludności,
4. Nie ma możliwości sprzedaży lokalnych produktów.
Dlaczego nie jest tak jak powinno być?
1. Niesprzyjający się klimat do rozwijania rolnictwa
2. Brak wykształcenia rolnego
3. Brak dostępu i środków na nowe technologie
4. Brak odpowiedniej polityki w państwach wewnętrznych i zewnętrznych.
Jak powinno być?
1. Zwiększenie wydajności rolnictwa w krajach Południa
2. Rolnictwo bardziej nowoczesne zastosowaniem nawozów, środków ochrony roślin i maszyn rolniczych
3. Pomoc żywnościowa i technologiczna z bogatszych krajów.
Wnioski:
1. Pomoc we wprowadzeniu w krajach Południa bardziej nowoczesnych metod pracy w rolnictwie, wprowadzenie odpowiednich nasion, przeszkolenie rolników
2. Unowocześnić technologię rolnictwa
3. Bogate kraje powinny przekazywać dotacje do rolnictwa.
4. Państwa Południa powinny prowadzić politykę zmierzającą do poprawy handlu produktami rolnymi w danym kraju.
Następnie na geografii poznaliśmy rozwój społeczny państw Afrykańskich według wskaźnika HDI. Ustawiliśmy się w kolejności: od państw biednych do państw bogatych. Ćwiczenie to miało nam uzmysłowić, że nie zależy od nas w jakim kraju się urodzimy.
Bardzo interesujące były zajęcia na których poznaliśmy życie w krajach Południa. Nasi koledzy przygotowali i zaprezentowali dla nas materiał o życiu w Ugandzie, na Madagaskarze i w Tanzanii. Lekcja ta przybliżyła nam te państwa nie od strony "podręcznikowej" ale od strony prawdziwego życia mieszkańców, co było bardzo cennym doświadczeniem.
(Sonia, Dominika, Zuzia i Partycja z IIa).